Samling i vuggestuen
Hver dag mellem kl. 9:00 og 9:30 samles børnene til en rolig start på formiddagen. Vi begynder med et lille stykke brød og et glas vand.
Om sommeren holder vi ofte samlingen udenfor, mens vi om vinteren og i dårligt vejr samles indenfor, hvor der er varmt og trygt.
Under samlingen taler vi med børnene om, hvad vi skal lave i løbet af dagen, så de får en genkendelig og tryg ramme for dagens aktiviteter.
Frugt-, brød- og smørordning
I vuggestuen har vi en ordning, hvor forældrene på skift medbringer frugt, brød og smør til hele stuen. Hvert barn har ansvaret én fast uge ad gangen, og ugeplanen hænger på stuen, så det er nemt at se, hvornår det er ens tur.
Sådan fungerer ordningen:
Hvert barn har en uge, hvor familien medbringer frugt, brød og smør.
Vi bruger det medbragte til vores formiddags- og/eller eftermiddagssnack.
Personalet skærer frugten ud og gør brødet klar, så alle børn får del i det.
Vi anbefaler almindelig frugt såsom æbler, bananer, pærer, blåbær eller melon.
Brød kan fx være rugbrød, boller eller franskbrød, og smør kan være almindeligt smør eller plantemargarine.
Ordningen giver børnene hyggelige og fælles måltidsstunder og sikrer en god og varieret snack i løbet af dagen.

Måltidet i vuggestuen
Måltidet er en vigtig og hyggelig del af dagen, hvor vi skaber ro, tryghed og gode rammer for både fællesskab og læring. Genkendelige rutiner gør det lettere for børnene at finde ro ved bordet, og alle har faste pladser med en tæt voksenrelation for at skabe overskuelighed.
Sådan skaber vi rammerne
For at måltidet bliver en god oplevelse, sørger vi for at:
have alt klar på forhånd (mad, service, servietter, hagesmække)
skabe en rolig stemning uden unødige forstyrrelser
lade et barn hjælpe med at hente vognen og tale om maden for at støtte sprogudvikling
være tydelige rollemodeller, der viser glæde ved måltidet og fællesskabet
Selvhjulpenhed og madmod
Vi bruger måltidet som et læringsrum, hvor børnene får lov at øve selvstændighed i trygge rammer.
Derfor får de mulighed for at:
hælde vand op fra små kander
vælge mængde efter sult
hjælpe med oprydning efter måltidet i det omfang, de kan
Vi opfordrer børnene til at være nysgerrige på maden og smage på nye ting, men vi respekterer også deres grænser. Det vigtigste er at skabe positive og trygge spiseoplevelser.
Hvorfor dette fokus?
Måltidet handler ikke kun om at spise sig mæt. Det er et vigtigt pædagogisk fællesskab, hvor børnene:
møder hinanden i øjenhøjde
oplever nærvær og dialog
udvikler sociale kompetencer
styrker trivsel og selvstændighed
Et godt måltid giver energi – både til kroppen og til fællesskabet.