Det store måltid
Det store måltid er en vigtig del af dagen, hvor vi skaber ro, forudsigelighed og gode muligheder for at øve selvhjulpenhed. Rutinerne er de samme på både Anemonestuen og Valmuestuen, så børnene oplever genkendelighed i hverdagen.
Sådan foregår måltidet
Børnene er aktive deltagere i måltidet og lærer gode vaner gennem fællesskabet:
Børnene hjælper med borddækning
Alle har faste pladser
Børnene øser selv mad op, hælder drikkevarer og smører brød
Vi opfordrer til små portioner, så barnet kan mærke efter, om de er mere sultne
Børnene øver at bede om maden, sende mad rundt og dele med hinanden
Samtaler ved bordet skaber hygge og nærvær, mens den voksne sikrer ro og balance

Madmod og gode spisevaner
Vi arbejder med at give børnene positive oplevelser omkring mad:
Voksne er rollemodeller og spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene
Vi giver små smagsprøver og støtter barnet i at udforske maden i deres eget tempo
Der undgås konflikter om at “smage” eller “spise op” – det skal være en tryg oplevelse
Børnene må røre, snakke om, sanse og eksperimentere med maden
Efter måltidet hjælper børnene med små rydde-op opgaver
Vi giver køkkenet en tilbagemelding – og ofte et lille "tak for mad" – så børnene forstår, at maden bliver lavet af nogen, der passer på os.
Hvorfor gør vi det sådan?
Måltidet er et vigtigt læringsrum, hvor børnene:
øver selvhjulpenhed
lærer høflighed og behovsudsættelse
træner bordkultur og ro ved måltidet
oplever fællesskab og gode samtaler
udvikler madmod og tør smage noget nyt
Ved at inddrage børnene i både borddækning og afrydning lærer de, at vi hjælper hinanden – og at bordet ikke “dækker sig selv”.
Eftermiddagsmad
Før eftermiddagsmaden holder vi en lille samling, ligesom før frokost. Det skaber ro, genkendelighed og en god overgang til resten af dagen.