Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Måltidet i børnehaven

Det store måltid

Det store måltid er en vigtig del af dagen, hvor vi skaber ro, forudsigelighed og gode muligheder for at øve selvhjulpenhed. Rutinerne er de samme på både Anemonestuen og Valmuestuen, så børnene oplever genkendelighed i hverdagen.

Sådan foregår måltidet

Børnene er aktive deltagere i måltidet og lærer gode vaner gennem fællesskabet:

  • Børnene hjælper med borddækning

  • Alle har faste pladser

  • Børnene øser selv mad op, hælder drikkevarer og smører brød

  • Vi opfordrer til små portioner, så barnet kan mærke efter, om de er mere sultne

  • Børnene øver at bede om maden, sende mad rundt og dele med hinanden

  • Samtaler ved bordet skaber hygge og nærvær, mens den voksne sikrer ro og balance

 

Madmod og gode spisevaner

Vi arbejder med at give børnene positive oplevelser omkring mad:

  • Voksne er rollemodeller og spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene

  • Vi giver små smagsprøver og støtter barnet i at udforske maden i deres eget tempo

  • Der undgås konflikter om at “smage” eller “spise op” – det skal være en tryg oplevelse

  • Børnene må røre, snakke om, sanse og eksperimentere med maden

  • Efter måltidet hjælper børnene med små rydde-op opgaver

Vi giver køkkenet en tilbagemelding – og ofte et lille "tak for mad" – så børnene forstår, at maden bliver lavet af nogen, der passer på os.

Hvorfor gør vi det sådan?

Måltidet er et vigtigt læringsrum, hvor børnene:

  • øver selvhjulpenhed

  • lærer høflighed og behovsudsættelse

  • træner bordkultur og ro ved måltidet

  • oplever fællesskab og gode samtaler

  • udvikler madmod og tør smage noget nyt

Ved at inddrage børnene i både borddækning og afrydning lærer de, at vi hjælper hinanden – og at bordet ikke “dækker sig selv”.


Eftermiddagsmad

Før eftermiddagsmaden holder vi en lille samling, ligesom før frokost. Det skaber ro, genkendelighed og en god overgang til resten af dagen.