Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

Badeværelse og putning i vuggestuen

 

Badeværelse

Tryghed, nærvær og tillid er vores grundlæggende nøgleord i kontakten med alle barn, også på ba­deværelset. Målet er at børnene bliver selvhjulpen, og at de er ble fri inden børnehavestart.

Efter frokost er de voksne delt op, så der er en der går på badeværelset med de mindste børn der kommer først ud for at sove, en der er på stuen med de ældste, som enten læser eller leger i dukkekrogen. Den voksne der har tidlig fri ordner borde, gulve mm.

Vi arbejder med selvhjulpenhed og renlighed og taler med børnene om kroppens signaler. Vi viser dem hvilken dyre ble de bruger og taler med dem om, at de skal tisse på toilettet. Når barnet fylder 2 anbefaler vi 2 delt undertøj og det er også her vi begynder at tilbyde toilet, hvor de selv sidder, tørrer sig, og skyller ud, hvorefter de vasker hænder. Ser vi et barn som viser signaler på, at de tisser eller laver lort i bleen, opfordrer vi dem til at gå ud på toilettet og blive færdige. Forældresamarbejdet er vigtigt i denne proces.

På badeværelset har det enkelte barn sin egen kasse med navn på og er gen­kendelig for de ældste. Fra barnet selv kan, begynder barnet selv at tage sit tøj af, og lægger det i sin kasse, med hjælp og støtte fra en voksen. Børnene skiftes i små grupper, for at give tid og rum til en hyggelig pædagogisk aktivitet, og der øves selvhjulpenhed. De børn der kan stå selv, skiftes stående på gulvet.

Putning

Alle sove­børn er under opsyn af pædagogisk personale og de der sover ude tjekkes jævnligt (skal tjekkes hver 15 minut). Det er vigtigt, at vi får videregivet beskeder om det enkelte barn, inden der afholdes pauser og inden personalet får fri.

De voksne lægger madrasser frem til børnene indenfor. Det enkelte barn har deres egen krybbe, madras og dyne. Børnene får sut og bamse inden de kommer ud eller ind og putte.

Børnene hygger med en bog eller legetøj inden det er putte tid kl.12. Der sidder altid en vokse

n indtil alle børn sover. Det skaber tryghed for børnene, at der er en voksen til stede. Tryghed er hvad det hele handler om for det lille barn. Vi lader børnene sove til de vågner, med mindre at vi har en god grund til at vække barnet, eller har en specifik aftale med barnets forældre.

De børn som sover udenfor i krybbe, bliver altid spændt fast med sele. Brug stigen, børnene kan godt selv kravle op.

Hvorfor:


Børnene bliver fortrolige med toilettet som er en helt naturlig del af hverdagen. Toiletbesøg, samt af og påklædning skal være hyggeligt og sjovt, og der skal være tid og plads til at hjælpe og lære af hinanden. Derfor giver det god mening, at de voksne kender deres placering i rutinerne. Barnets kropsbevidsthed øges når det står op og bliver skiftet.

Hygiejne er vigtigt i en daginstitution, og derfor vasker alle børn hænder efter bleskift og toilet be­søg. De voksne har ligeledes en høj hygiejne standard. Ved skift på puslebord bruges der papir un­derlag. Der sprittes af efter hvert enkelt barn, og de voksne bruger altid handsker ved lortebleer, samt når de tørrer et barn. Engangsforklæder skal bruges, hvis der er et barn med dårlig mave eller opkast. Brug også gerne engangsforklæder ved andre bleskift. De voksne vasker hænder efter ble­skift og hjælp på toilettet. En høj hygiejne og hyppig håndvask nedsætter sygdom væsentlig hos både børn og voksne.

Det er vigtigt at putningen er hyggelig og tryg for barnet. I søvnen bearbejder barnet dagens indtryk, så det er vigtigt at barnet finder ro og tryghed ved at lægge sig til at sove. Det skal være hyggeligt og trygt at blive puttet og lige så hyggeligt og trygt at vågne igen.