Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

Modtagelse og rutiner i vuggestuen:

Rutiner skal være præget af genkendelighed, nærvær, tryghed, anerkendelse, ansvar, inddragelse, relationer og medbestemmelse. I Solstrålen vil vi skabe fælles rutiner med en rød tråd, der skaber ro og overskud til, at det enkelte barn og fællesskabet kan udvikle sig. Krav og læring skal vokse med barnet. Rutiner er skelettet for al pædagogik.

I Solstrålen er det vigtig for os at have nogle pædagogiske og faglige overvejelser omkring de rutineprægede læringsmiljøer, som er et vilkår for alle børn der går i institution. Rutinerne i dagtil­bud er med til at rammesætte dagen, og dens aktiviteter, men de er også et meget vigtigt rum for læring, fordybelse og nærvær.

Modtagelse i vuggestuen:


Modtagelse af børnene foregår mellem kl. 7:30-9. Om vinteren modtager vi på en af stuerne og om sommeren modtager vi udenfor.

Åbne-vagten har gjort stuen og legepladsen klar, så der er aktiviteter til de første børn. Vi er meget opmærksomme på at få hilst på barnet ved navn, være nærværende i modtagelsen, anvise hvor de andre børn fra gruppen er, hjælpe barnet ind i leg og hjælpe barnet med at vinke farvel til mor eller far. I modtagelsen er det vigtigt, at vi forstår at gøre os selv til overgangspersonen til barnets vigtige relationer, som er kam­meraterne eller den aktivitet som skal foregå umiddelbart efter modtagelsen.

Vi opfordrer forældrene til selv at lade deres børn gå ind i vuggestuen, så de kan møde deres venner i øjenhøjde. Inden forældrene siger farvel til barnet, har de lagt skiftetøj, sut, klud og bamse mm på plads på badeværelset.

Er der børn der er meget kede af det opfordrer vi til en ”hurtig” aflevering og forældrene er altid velkomne til at ringe herned, eller vi ringer til forældrene med en opdatering på hvordan barnet har det. De fleste gange bliver barnet hurtig glad igen.

At aflevere sit barn i vuggestue er baseret på tillid og derfor skal forældrene have vished for at deres barn har det godt og hvis de ikke har det, så ringer vi til forældrene.

Hvorfor:
Det har betydning for barnets egen selvforståelse, hvordan det kommer ind i institutionen. Når barnet selv går ind i vuggestuen, oplever vi, at barnet får et godt afsæt for en god dag. Vi viser børnene, at de er ”store” børn, der kan selv. Det er med til at øge deres selvværd, selvstændighed og selvtil­liden til at tro på dem selv. Børnene møder deres kammerater i øjenhøjde, og vi møder børnene i børnehøjde.

 

Garderobe i vuggestuen:


En stor forudsætning for at barnet bliver selvhjulpen i af og påklædning er ikke udelukkende at finde i rutinen i garderoben. Det kræver ligeledes et aftalt og vedvarende arbejde med barnets motoriske udvikling og kropsbevidsthed i vore andre planlagte pædagogiske aktiviteter. Dette gør vi blandt andet gennem rytmik og motoriske aktiviteter, eks. balancegang på legepladsen

En god garderobesituation er, når rammerne er aftalt mellem de voksne, samt at det er transparent for børnene, hvad der skal ske, og hvad der forventes af dem. Garderoben er et pædagogisk læringsrum, hvor det skal være hyggeligt og rart.

I garderoben øver vi børnene i selvhjulpenhed med selv at tage overtøj af og på. Vi støtter og guider børnene hvor der er behov. Vi hjælper dem til at hjælpe hinanden. Dette styrker deres selvværd og troen på egne evner.

Vi opdeler vores børn i mindre grupper i garderoben. Vi opmuntrer, anviser og opfordrer børnene til at hjælpe hinanden. Vi fejrer og anerkender succeser og forsøg på selvhjulpenhed. Vi er opmærk­somme på differencering af krav til børnene afhængig af det enkelte barns zone for nærmeste ud­viklingstrin

Hvorfor:
Voksenorden og forudsigelighed giver ro og tryghed for, at børn kan lære. Det styrker fællesskabet og de sociale kompetencer. Selvhjulpenhed er en vigtig faktor for at blive klar til børnehaven.

Ved at have børnene i mindre grupper i garderoben, skabes et rum, hvor der er færrest mulige for­styrrelser. Et rum for guidning hvor børnene kan øve selvhjulpenhed.

At børnene bliver mødt der, hvor de har muligheden for succes, for på den måde at give børnene lyst og mod til fortsat udvikling af selvhjulpenhed.